Om cykelcross

En snabb och mångsidig cykel som både är lämplig för tävling i grenen cykelcross och för pendling när längre sträckor behöver avverkas snabbt. Med smalare däck så är det nästan omöjligt för ett otränat öga att se skillnad på en cykelcross och en landsvägscykel, det är inte heller några problem att använda den på samma sätt som en racercykel. Att crossen dessutom är bra till nästan allt annat utom ren mountainbike gör den till en riktig vinnare hos alla som bara vill ha en cykel men inte vill kompromissa med farten. Tävling i cykelcross sker på en varvbana, det kan vara inslag av grus, gräs, sand och en hel del lera. Det finns också löphinder på tävlingsbanan, grenen har på senare år vuxit i popularitet. I ungefär samma takt som trossen blivit populär att tävla på har allt fler upptäckt hur bra en cykelcross med skärmar på är om man har långt till jobbet. De allra flesta cykelcrossar som säljs används primärt som jobbpendlare eller för vinterträning. Det finns plats för dubbdäck, ganska ofta finns det också fästen för skärmar. Är du intresserad av en cykelcross så kan du hitta vettiga alternativ hos många vanliga cykelhandlare.

Komponenter

Det mesta på en cykelcross liknar det som används på landsvägscyklar, på håll är cykeltyperna förvillande lika, båda har bockstyren och liknande ramar. På en cykelcross sitter det grövre däck, både bredare och med mer mönster. Nuförtiden har alla krossar skivbromsar, tidigare var det fälgbromsar som gällde. Det finns både 22-växlade och 11-växlade modeller, precis som på mountainbike och landsväg. Vissa av de allra finaste komponentgrupperna har börjat säljas med 12 växlar bak, det gör det möjligt att ha 24 totalt på en cykelcross.

Att tänka på

Som ett komplement till de mer tävlingsinriktade cykelcrossarna så har cykelmodellen Gravel Bike dykt upp, det är en grusvägscykel enligt tillverkarnas beskrivning men har visat sig vara minst lika användbar som en cykelcross. Gravel har ofta lite mer fästen för skärmar och pakethållare än crossen. Även åkegenskaperna har anpassats och upplevs som lite stabilare och med högre komfort.

Image

Komponenter

Det mesta på en cykelcross liknar det som används på landsvägscyklar, på håll är cykeltyperna förvillande lika, båda har bockstyren och liknande ramar. På en cykelcross sitter det grövre däck, både bredare och med mer mönster. Nuförtiden har alla krossar skivbromsar, tidigare var det fälgbromsar som gällde. Det finns både 22-växlade och 11-växlade modeller, precis som på mountainbike och landsväg. Vissa av de allra finaste komponentgrupperna har börjat säljas med 12 växlar bak, det gör det möjligt att ha 24 totalt på en cykelcross.

Att tänka på

Som ett komplement till de mer tävlingsinriktade cykelcrossarna så har cykelmodellen Gravel Bike dykt upp, det är en grusvägscykel enligt tillverkarnas beskrivning men har visat sig vara minst lika användbar som en cykelcross. Gravel har ofta lite mer fästen för skärmar och pakethållare än crossen. Även åkegenskaperna har anpassats och upplevs som lite stabilare och med högre komfort.

Image

Filmer