Placering

Alla elcyklar har givetvis elmotorer och alla sådana har samma effekt, 250 watt. Om effekten är högre är det inte längre en cykel i lagens mening.

Enklare elcyklar har motorn i framhjulets nav (navmotor). Motorn driver alltså framhjulet medan du driver bakhjulet med dina ben.

Den mittmonterade motorn känner av hur hårt du belastar tramporna med betydligt högre finkänslighet än cyklar med motorn i framhjulet. Faktum är att cyklar med motorn i framhjulet sällan anpassar kraften till hur hårt du trampar. Den utgår bara från två faktorer: huruvida du överhuvudtaget trampar och vilken assistansnivå du har ställt in på styrets reglage. Därför kan en sådan cykel upplevas som lite ryckig. Du känner när motorn sätter igång och när den slår av, i synnerhet om du har ställt in den så att den ska ge lite kraftigare assistans. En mittmonterad motor har mjukare gång och känns mer som att cykla utan motor fast med hjälp.

Mittmonterade motorer är också i allmänhet starkare än navmotorer. Även om effekten är densamma kan vridmomentet variera, vilket påverkar förmågan att starta snabbt och hjälpa till i backar. Ett högre vridmoment ger en motor som upplevs som starkare.

Så vilken typ av motorplacering passar bäst för dig? Svaret är naturligtvis inte enkelt eller universellt. Men om du letar efter en cykel för längre sträckor och som du ska använda ofta är definitivt en cykel med mittmonterad motor att föredra.

Display

Displayen, den lilla skärmen som sitter monterad på styret, visar olika saker beroende på modell. De allra enklaste har faktiskt ingen display, utan bara markeringar som anger hur mycket batterikapacitet som återstår och vilken assistansgrad som är inställd. Men de flesta fungerar mer som en cykeldator och anger även sådant som hastighet och körd sträcka. Ibland kan du även se hur långt du kommer på den laddning som är kvar i batteriet.

Mittmotorn kostar mest men är också den variant som ger den bästa cykelupplevelsen och troligtvis kommer vara absolut vanligast inom kort.

Image

Placering

Alla elcyklar har givetvis elmotorer och alla sådana har samma effekt, 250 watt. Om effekten är högre är det inte längre en cykel i lagens mening.

Enklare elcyklar har motorn i framhjulets nav (navmotor). Motorn driver alltså framhjulet medan du driver bakhjulet med dina ben.

Den mittmonterade motorn känner av hur hårt du belastar tramporna med betydligt högre finkänslighet än cyklar med motorn i framhjulet. Faktum är att cyklar med motorn i framhjulet sällan anpassar kraften till hur hårt du trampar. Den utgår bara från två faktorer: huruvida du överhuvudtaget trampar och vilken assistansnivå du har ställt in på styrets reglage. Därför kan en sådan cykel upplevas som lite ryckig. Du känner när motorn sätter igång och när den slår av, i synnerhet om du har ställt in den så att den ska ge lite kraftigare assistans. En mittmonterad motor har mjukare gång och känns mer som att cykla utan motor fast med hjälp.

Mittmonterade motorer är också i allmänhet starkare än navmotorer. Även om effekten är densamma kan vridmomentet variera, vilket påverkar förmågan att starta snabbt och hjälpa till i backar. Ett högre vridmoment ger en motor som upplevs som starkare.

Så vilken typ av motorplacering passar bäst för dig? Svaret är naturligtvis inte enkelt eller universellt. Men om du letar efter en cykel för längre sträckor och som du ska använda ofta är definitivt en cykel med mittmonterad motor att föredra.

Display

Displayen, den lilla skärmen som sitter monterad på styret, visar olika saker beroende på modell. De allra enklaste har faktiskt ingen display, utan bara markeringar som anger hur mycket batterikapacitet som återstår och vilken assistansgrad som är inställd. Men de flesta fungerar mer som en cykeldator och anger även sådant som hastighet och körd sträcka. Ibland kan du även se hur långt du kommer på den laddning som är kvar i batteriet.

Mittmotorn kostar mest men är också den variant som ger den bästa cykelupplevelsen och troligtvis kommer vara absolut vanligast inom kort.

Image

Vanliga frågor och svar

Har du en fråga?

Skicka den till info@cykelvalet.se