Välj rätt butik

En elcykel är inte bara en större investering än en vanlig cykel. Den är också mer komplicerad och kan behöva mer service. Därför är valet av leverantör, vilken butik du handlar av, möjligen viktigare just när det gäller elcyklar. Välj en som du får förtroende för och som du känner kan hjälpa dig även efter köpet. Att butiken har en egen verkstad och kan meka med elcyklar är viktigt, vid regelbundet bruk rekommenderar många handlare två servicetillfällen per år. Att köpa elcykel är något man gör för att förhoppningsvis ha glädje av cykeln under lång tid.

Om du söker en budgetmodell bör du vara särskilt noga med att kontrollera vilka komponenter som sitter på cykeln. Är det standarddelar från kända tillverkare? Om inte kan det bli svårt att få service om något eller några år. Överlag är det en god idé att undvika de allra billigaste modellerna. Även om de ser i stort sett likadana ut har de för det mesta billigare, och sämre, komponenter som både presterar sämre och har kortare livslängd.

Hitta en seriös handlare som kan hjälpa dig även om åtta år när batteriet börjar bli svårt att ladda eller bakhjulet behöver bytas ut.

Lagliga elcyklar

Det finns tyvärr olagliga elcyklar som inte är tillåtna att framföra på allmän väg, det handlar om trimmade cyklar, hemmabyggen och cyklar som inte uppfyller det som krävs för att vara en cykel enligt lagen om vägtrafikdefinitioner. En elcykels motor får inte ha en högre effekt än 250 watt, den får inte heller ge elassistans om du inte trampar, det måste alltså finnas en sensor som känner av dina tramptag. Maxhastigheten ska vara begränsad till 25 kilometer i timmen. En del elcyklar som importeras och säljs av mindre nogräknade handlare har gashandtag och går att köra som en moped, det är också vad det är, en moped alltså. Det finns också modeller med kraftfullare motorer än vad en cykel får ha, då handlar det ofta om en moped som ser ut som en elcykel, då gäller helt andra regler än för en cykel. Skulle du trimma din cykel blir den olaglig att framföra, då den inte är typgodkänd som moped men inte heller räknas som cykel.

En annan fara med cyklar som inte är godkända är att komponenterna inte är testade för de belastningar som en elcykel utsätts för. Det finns också konverteringskit som säljs för att monteras på en vanlig cykel, då får du en cykel som inte är en godkänd elcykel och som dessutom är byggd på komponenter som inte uppfyller de hållfasthetskrav som finns, både farligt och olagligt alltså. Elcyklar ska uppfylla EU:s produktsäkerhetsdirektiv 2001/95/EG och Europastandard (EN15194:2011) batteriet ska uppfylla säkerhetskrav enligt BATSO 01.

Cyklar du på en elcykel som inte uppfyller kraven för att få kallas elcykel så kan det vara olovlig körning. Det är inte heller helt säkert att din försäkring täcker kostnader vid en olycka.

Image

Välj rätt butik

En elcykel är inte bara en större investering än en vanlig cykel. Den är också mer komplicerad och kan behöva mer service. Därför är valet av leverantör, vilken butik du handlar av, möjligen viktigare just när det gäller elcyklar. Välj en som du får förtroende för och som du känner kan hjälpa dig även efter köpet. Att butiken har en egen verkstad och kan meka med elcyklar är viktigt. Att köpa elcykel är något man gör för att förhoppningsvis ha glädje av cykeln under lång tid.

Om du söker en budgetmodell bör du vara särskilt noga med att kontrollera vilka komponenter som sitter på cykeln. Är det standarddelar från kända tillverkare? Om inte kan det bli svårt att få service om något eller några år. Överlag är det en god idé att undvika de allra billigaste modellerna. Även om de ser i stort sett likadana ut har de för det mesta billigare, och sämre, komponenter som både presterar sämre och har kortare livslängd.

Hitta en seriös handlare som kan hjälpa dig även om åtta år när batteriet börjar bli svårt att ladda eller bakhjulet behöver bytas ut.

Lagliga elcyklar

Det finns tyvärr olagliga elcyklar som inte är tillåtna att framföra på allmän väg, det handlar om trimmade cyklar, hemmabyggen och cyklar som inte uppfyller det som krävs för att vara en cykel enligt lagen om vägtrafikdefinitioner. En elcykels motor får inte ha en högre effekt än 250 watt, den får inte heller ge elassistans om du inte trampar, det måste alltså finnas en sensor som känner av dina tramptag. Maxhastigheten ska vara begränsad till 25 kilometer i timmen. En del elcyklar som importeras och säljs av mindre nogräknade handlare har gashandtag och går att köra som en moped, det är också vad det är, en moped alltså. Det finns också modeller med kraftfullare motorer än vad en cykel får ha, då handlar det ofta om en moped som ser ut som en elcykel, då gäller helt andra regler än för en cykel. Skulle du trimma din cykel blir den olaglig att framföra, då den inte är typgodkänd som moped men inte heller räknas som cykel.

En annan fara med cyklar som inte är godkända är att komponenterna inte är testade för de belastningar som en elcykel utsätts för. Det finns också konverteringskit som säljs för att monteras på en vanlig cykel, då får du en cykel som inte är en godkänd elcykel och som dessutom är byggd på komponenter som inte uppfyller de hållfasthetskrav som finns, både farligt och olagligt alltså. Elcyklar ska uppfylla EU:s produktsäkerhetsdirektiv 2001/95/EG och Europastandard (EN15194:2011) batteriet ska uppfylla säkerhetskrav enligt BATSO 01.

Cyklar du på en elcykel som inte uppfyller kraven för att få kallas elcykel så kan det vara olovlig körning. Det är inte heller helt säkert att din försäkring täcker kostnader vid en olycka.

Image

Vanliga frågor och svar

Har du en fråga?

Skicka den till info@cykelvalet.se